Deset, víc už ne!
Soudobý trend ve zvyšování počtu rychlostních stupňů v automatických převodovkách se dočká svého konce. Za vrchol v tomto snažení je pokládána snaha jihokorejské automobilky Hyundai vytvořit a uvést na trh auto s automatickou převodovkou, která bude mít deset rychlostních stupňů. V rozhovoru pro server Automotive News se k tomuto problému vyjádřil prezident severoamerického zastoupení společnosti ZF Julio Caspari.
Na počátku vývoje měly automatické převodovky dva nebo tři rychlostní stupně. Následně nastoupily skříně se čtyřmi rychlostmi a i dnes jsou stále zcela běžné pětirychlostní automatické převodovky, které jsou pomalu vytlačovány šesti a sedmirychlostními převodovkami.
Na špici současného vývoje stojí alespoň u společnosti ZF automatické převodovky, které mají osm a devět rychlostních stupňů. Jihokorejská automobilka Hyundai pracuje na automatické převodovce, která má deset rychlostních stupňů, ale to je právě podle Julio Caspariho vrchol, kterého mohou automatické převodovky dosáhnout.
Cílem zvyšování počtu rychlostních stupňů u automatických převodovek je vedle zvýšení komfortu a plynulosti jízdy i snižování spotřeby paliva. Například osmistupňová převodovka ZF se podílí na snížení spotřeby paliva o 11 % oproti šestistupňové převodovce od stejného výrobce. Devítistupňová převodovka pak dokonce přináší snížení spotřeby paliva o 16 % oproti osmistupňové převodovce.
Více rychlostních stupňů tedy podle těchto údajů přináší jisté zlepšení v hospodárnosti provozu. Zároveň se ale zvyšují náklady na jejich vývoj. Tyto převodovky jsou rovněž větší něž rychlostní skříně s menším počtem rychlostí, což omezuje jejich použitelnost pouze na větší automobily.
Havarijní pojištění doplňuje povinné ručení. Jde o volitelné pojištění, které kryje ostatní škody v povinném ručení nezahrnuté. Pojistit se tak můžete proti škodám na svém vlastním vozidle nebo třeba zamezit případné finanční ztrátě při odcizení vozidla.
Podle Caspariho se proto dalšího zvyšování počtu rychlostních stupňů u automatických převodovek s největší pravděpodobností nedočkáme. Jejich vývoj se zaměří na snižování hmotnosti a třecích ztrát, k čemuž může přispět i využívání keramických materiálů. Více pozornosti se v rámci vývoje má věnovat i bezestupňovým převodovkám CVT.