Titulní obrázek

Český automobilový trh v roce 2012

Češi jsou od přírody chytří a šetřivý. To se odrazilo i na loňských statistikách prodejů automobilů. Nejvíce totiž nakupovali vozy s nižší spotřebou. Větší poptávku zaznamenala automobilka Hyundai, Škoda je již samozřejmostí.

Prodej osobních automobilů v ČR v loňském roce meziročně vzrostl o 0,42 procenta na 174.009 vozů. Česko tak bylo jednou z mála evropských zemí, kde se prodej aut zvýšil. V prosinci se ale registrace propadly o 15 procent. Nejprodávanějším modelem zůstává Škoda Octavia. Vyplývá to z dnešních údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).

Povinné ručení 2012: V letošním roce se ceny povinného ručení dostaly vlivem konkurence na historická minima. Máte-li starší smlouvu, porovnejte si vaši platbu s některou online kalkulaček povinného ručení.

Lidé přestali v prosinci kupovat nová auta, podíl privátních zákazníků se propadl na 25 procent. Tři čtvrtiny prodeje tak připadly na firmy. V posledním měsíci roku 2012 zároveň klesl prodej ve všech kategoriích aut. 

Češi se loni také snažili kupovat auta s nižší spotřebou. Podíl nových prodaných vozů s naftovým motorem se poprvé zvýšil nad 40 procent a dosáhl 41,3 procenta.

Nejprodávanějším modelem zůstává v ČR Škoda Octavia s podílem na trhu 12,9 procenta. Na druhém místě žebříčku skončila Fabia s 8,2 procenta, třetí byl Hyundai i30 s 2,8 procenta. Dominantní postavení si udržuje automobilka Škoda Auto, která loni v tuzemsku prodala 53.778 vozů, a měla tak 30,9procentní podíl na trhu. Druhá byla automobilka Volkswagen s podílem 8,7 procenta.

Nejvíce šla loni na odbyt malá auta, tvořila čtvrtinu prodeje. Vozy střední třídy mají 18 procent trhu. Největší zájem měli Češi loni o provedení combi, tyto vozy tvořily 30,6 procenta nově registrovaných aut.

Registrace nových lehkých užitkových automobilů v roce 2012 klesly meziročně o 10,9 procenta na 11.821 vozů. Nákladních aut bylo loni registrováno 7234, tedy o devět procent méně.