Titulní obrázek

První sériové auto na vodík - Hyundai ix35

Ženevský autosalon představil první sériově vyráběné auto na světě s pohonem na vodík – Hyundai ix35.

Než si sjednáte pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, porovnejte povinné ručení jednotlivých pojišťoven. Liší se jednak cenou, ale i výší limitů krytí, sazbami připojištění, přirážkami ke čtvrtletním platbám nebo slevami za sjednání přes internet. Nejlevnější povinné ručení sjednáte online.

Jedná se o auto na elektřinu, ovšem samo si ji vyrábí. Do auta se tedy natankuje vodík a přes palivový článek se chemickou reakcí vyrobí elektřina a ta dobije akumulátor, který pohání elektromotor.

Tento vůz se nevyrábí v Nošovicích, ale přímo v Koreji. Vnější vzhled je téměř stejný s vozem, který si můžeme koupit, pouze přední maska chladiče se tváří trochu jinak. Zavazadlový prostor je poněkud menší, protože v místě, kde je normálně rezervní kolo, jsou nádrže na vodík.

Auto je velice tiché, takže aby člověk věděl, že motor opravdu běží, je uměle vytvořen zvuk běžícího motoru. Vodíková verze je těžší a při brzdění to člověk trochu pocítí, ale během běžné jízdy akceleruje stejně jako klasický spalovací motor. Jízdní vlastnosti vozu jsou až na malé výjimky stejné jako s běžnými automobily.

Na sériové výrobě automobilu se začalo teprve pracovat a do roku 2015 by se jich měl vyrobit jeden tisíc. Prvních 15 vozů bude směřovat do dánské Kodaně, kde budou zkušebně nasazeny do provozu. 

Po roce 2015 poté automobilka předpokládá, že se jich vyrobí až deset tisíc. V té době se navíc cena dostane na úroveň, kdy už si i běžný občan bude moci dovolit vodíkový hyundai koupit.

Ovšem, je tu jeden velký problém. V České republice máme pouze jednu čerpací stanici na vodík. Ne, to není vtip.