Titulní obrázek

Hyundai i30 1,6 GDI poznává Evropu

Hyundai i30 musel projít náročným testem. 7. února vyjel z bran nošovické továrny. Za pět měsíců ohlásil překročení 10 tisíc kilometrů. Další tisíce kilometrů ujel velmi rychle. V současné době má na tachoměru více než 17.000 km.

Povinné ručení je zákonné pojištění vozidla, které chrání motoristy před škodami, které mohou způsobit při svých cestách ostatním. Z tohoto pojištění jsou kryty nejenom poškozená vozidla, silnice, domy, ale i škody na zdraví všech účastníků nehody.

Nejdelší cesta vedla do Anglie. Ostrovní silnice jsou ideální prostředí pro dosahování nízké spotřeby paliva – jezdí se svižně, ale plynule, a cesty nekřižují vysoké hory. A právě zde i30 poháněná nejsilnějším benzinovým motorem 1,6 GDI (výkon 99 kW) narazila na své ekonomické limity. Dostat se se spotřebou pod 6 l/100 km při běžných rychlostech zkrátka nejde. Vůz má ale 17palcová kola, s menšími pneumatikami může být situace lepší.

Na strmých belgických okreskách, které i30 zavedly mimo jiné na okruh ve Spa, už šestnáctistovka potřebovala zhruba o litr víc. Sedmilitrová spotřeba platí i pro dálniční přesuny – v případě, že dlouhodobě držíme obvyklých 130 km/h. Průjezd přes Německo ale umožňuje vyzkoušet i podstatně vyšší rychlosti. Hyundai udává maximum 195 km/h a s trochou trpělivosti může rychloměr opravdu líznout dvoustovku. Jako dlouhodobě udržitelná rychlost se ale ukázalo 180 km/h, které středně zatížená i30 dokáže snadno držet i do kopce.

Hyundai je i ve vysokých rychlostech směrově stabilní, navíc se ztrácí relativní hlučnost motoru, která je nejvýraznější mezi 140 a 170 km/h. Samozřejmě ale není nic zadarmo, a tak je potřeba počítat s průměrnou spotřebou 11 l/100 km. To je o polovinu víc než při běžnější stotřicítce. Půlroční soužití se pomalu blíží ke konci.